Sara Bergmark Elfgren – verkligheten i en småskev spegel

Sara Bergmark Elfgren. Foto: Anna Drvnik

Hennes debutroman tillsammans med Mats Strandberg översattes till 25 språk. Sedan dess har hon bland annat arbetat som dramatiker, författat serieromaner och filmmanus samt skapat De dödas röster, som nominerades till Prix Europa. Under Skrivarhubbens lördagskväll kommer Sara Bergmark Elfgren till Jönköpings litteraturhus och berättar om sitt skrivande.

2011 gav Sara Bergmark Elfgren tillsammans med Mats Strandberg ut ungdomsromanen Cirkeln, vilken omedelbart satte henne på den litterära kartan. Inte bara i Sverige utan också i världen. Engelforstrilogin, som består av Cirkeln, Eld och Nyckeln har översatts till 25 språk. Böckerna blev både internationellt och nationellt prisade och det ledde in Sara Bergmark Elfgren till helt andra skrivarutmaningar. Hon skrev manus till filmen Cirkeln, tillsammans med tecknaren Karl Johnsson har hon skapat romanserien om Vei, hon har skapat P3-serien De dödas röster och hon har skrivit dramatik.

–  Jag tycker om växelbruket – att gå mellan att arbeta tillsammans med andra och att jobba på egen hand. Jag hittar energi i den dynamiken och har lärt mig väldigt mycket om kreativa processer genom att samarbeta med regissörer, illustratörer, författare, kompositörer och skådespelare, berättar hon.

Att skriva romaner är ett mer slutet arbete där författaren och texten lever vid sidan av tillvaron tills det är dags att släppa berättelsen fri.

– Om jag skriver en pjäs vill jag att regissören ska läsa väldigt tidigt och vara med i processen redan från början. När jag skriver romaner släpper jag inte in testläsare förrän det finns ett genomarbetat manus. När jag jobbade med Grim var det bara en handfull som fick läsa före dess. 

Den nya romanen Grim beskrevs av Maria Friedner i recensionen i Jönköpings-Posten som ”en spänningsroman med övernaturliga inslag som rusar fram genom medvetandet som ett skenade spöktåg”. I Sara Bergmark Elfgrens berättelser är de fantastiska inslagen ofta nära de helt mänskliga och speglar en form av existentiell kärna.

– Jag har ju jobbat med väldigt olika nivåer av det övernaturliga. I Vei träffar vi ju trettio meter höga blå jättar och asagudar och i De dödas röster får man mer känslan av att det kanske kan finnas något där.

Hon poängterar att det i alla hennes berättelser är karaktärerna som står i centrum och att det är deras relationer som är bärande.

– Kanske gör närvaron av det övernaturliga att överenskommelsen om att det är fiktion blir tydligare för läsaren, och med den överenskommelsen på plats är det kanske lättare att associera och leva sig in i berättelsen utan att “checka av” mot verkligheten hela tiden. Ibland kan man få en tydligare bild av verkligheten i en småskev spegel. 

Sara Bergmark Elfgren berättar att hon inte har någon fast process i sitt skrivande utan att skapandet skiljer sig från projekt till projekt.

– Men i stora drag så skriver jag, gör research, skriver mer, gör research, går tillbaka och skriver om. Och tänker, tänker, tänker, däremellan. Jag jobbar “iterativt”, som man ofta säger i tevespelsbranschen, det vill säga cykliskt och bygger lager på lager.

Den noggranna researchen i Grim innebar att Sara Bergmark Elfgren praoade på Gröna Lund och läste in genren Death Metals historia för att bygga en övertygande värld och kunna berätta historien. Men hon är också noga med det konkreta författararbetet:

– När jag skrev Grim använde jag mig av praktiska verktyg som post-it-lappar och Pacemaker för att kunna planera och få översikt. Så fort jag hade ett stabilt manus tog jag in testläsares perspektiv, vänner, kollegor och personer med specialkunskaper. Jag är extremt noggrann i redigeringen, jag vill känna att jag gjort allt jag kunnat. 

Läs mer och få författartips på Sara Bergmark Elfgrens hemsida

Köp biljetter till Skrivarhubben